Strona WWW


Grupa III
"Delfinki""
 

Nauczycielki: Ewa Zdziarska

                             Agnieszka Nowicka

                             Karolina Kaczmarek 

 

 

Tu „Delfinki” stronę mają – można zobaczyć jak się starają.

Dzielnie z paniami swymi pracują, jednak czasami też coś zepsują.

Dla Pani Dyrektor, w dniu pasowania, wykonaliśmy super zadania. 

Od tego czasu każdy z nas wie, jak to w przedszkolu zachować się. 

Z panią Grażynką zabawki sprzątamy i przy posiłkach nie rozmawiamy. 

Pani Karolinka zasad nas uczy, więc przy jedzeniu nikt już nie mruczy. 

Czekamy zawsze cicho na dywanie i obserwujemy co szykują panie. 

Śpiewać lubimy o każdej porze, tańczyć nas pani nauczyć może.

I gimnastyka to poważna sprawa, lecz z naszą panią to przednia zabawa. 

Chętnie też na dwór wychodzić chcemy, bo to jest zdrowe – dobrze to wiemy. 

A po obiadku, gdy duże brzuchy mamy to bajek czytanych przez panią słuchamy. 

Bo nasza pani dobrze to wie, których najlepiej nam słucha się.


Delfinki 2020/2021

Kliknij na miniaturkę, aby powiększyć zdjęcie. Kliknij "zamknij", aby wyjść.


 

Od 29 marca 2021r na naszej stronie zamieszczamy materiały edukacyjne, 

które mogą państwo wykorzystać do zabaw z dzieckiem w domu. 

Zapraszamy również do kontaktu z nauczycielkami: 

telefonicznego (numer do przedszkola w zakładce PRZEDSZKOLE) 

lub mailowego: Karolina Kaczmarek:karolinakaczmarekpmnr1@wp.pl

                  Agnieszka Nowicka: agnieszkanowicka31@wp.pl



W GOSPODARSTWIE


16. 04. 2021r. (piątek)

Zwierzęta i ich dzieci

1. „Zwierzęta i ich dzieci” – Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 9.

Nazywanie zwierząt i łączenie dzieci z ich rodzicami. Utrwalenie nazw zwierząt wiejskich. 

2. „Na wiejskim podwórku” – zabawa z tekstem Bożeny Szuchalskiej (masażyk). 

Biegną konie do zagrody, - uderzamy otwartymi dłońmi po plecach, 

a kaczuszki hop do wody. - uderzamy piąstkami od góry pleców do dołu, 

Kurki ziarna wydziobują, - palcami wskazującymi chodzimy po całych plecach, 

pieski szczekają - delikatnie szczypiemy, 

i domu pilnują. - masujemy po całych plecach.

3. „Czarna krowa” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.

Pomoce: ilustracja krowy, produktów mlecznych, produktów spożywczych,   

Na zielonej łące leży czarna krowa. 

Trawy się najadła, przed słońcem się chowa. 

Leży najedzona i tak myśli sobie, 

z tej zielonej trawy białe mleko zrobię. 

Z mleka będą sery, masło i śmietana. 

Chcą je kupić ludzie od samego rana. 

Wiedzą, że są zdrowe, smaczne i sycące. 

Przecież są od krowy co chodzi po łące. 

„Krowa” - pokaz ilustracji i omówienie roli krowy dla człowieka, kolorystyka jej ubarwienia. 

4. „Krowa – zwierzę, które daje mleko” – zabawa dydaktyczna. 

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające produkty mleczne: ser biały i żółty, jogurt, masło, śmietanę, lody oraz inne: burak, chleb, cukierki, sok... Dzieci mają za zadanie wybrać te, które powstają z mleka i nazwać je.

5. „Pajączki” – zabawa z wierszem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak. 

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania i wykonywania ruchów do wiersza. 

Przedrzeźniają się pajączki - „kłótnia” – przebieramy palcami obu rąk łącząc je, oddalając, 

zajadając pyszne pączki. - raz prawą, raz lewą ręką naśladujemy gest podnoszenia do ust, 

Jeden pająk wlazł na ladę: - wolno przebierając dwoma palcami naśladujemy chodzenie, 

proszę dać mi czekoladę. - machamy otwartą dłonią skierowaną ku górze, 

Jak w niej będę maczał pączki, - nadgarstkiem prawej, potem lewej ręki wykonujemy półobrót, 

nie pobrudzę przy tym rączki. - obracamy rozpostartą uniesioną dłoń, oglądamy czy jest „czysta”.


15. 04. 2021r. (czwartek)

Zwierzęta z zagrody


Pomoce: zagadki, obrazki zwierząt, kredki, karki z narysowanymi fragmentami zwierząt np. głowa kury, nogi kaczki, grzbiet konia, ogon świni…, duża kostka do gry z naklejonymi zwierzętami.
 
1. „Zwierzęta mieszkające na wsi” – rozwiązywanie zagadek słowno - obrazkowych Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak.
Dzieci siedzą na dywanie, na środku leżą obrazki przedstawiające zwierzęta mieszkające na wsi. Rodzic czyta zagadkę, dzieci mają za zadanie odnaleźć odpowiedni obrazek.

Jestem różowa, tłusta i kwiczę,
kiedy w chlewiku zapasy ćwiczę. (świnia)

Ptak jest ze mnie kolorowy
i gulgotać wciąż gotowy. (indyk)

Ma skrzydełka dwa,
mówi: kwa, kwa, kwa. (kaczuszka)

Spotkasz go w stajni albo zagrodzie,
a jego ogon zawsze jest w modzie. (koń)

Mogę, gdy zechcę, dać dla człowieka
nawet wiaderko pysznego mleka. (krowa)

Za każde jajko, małe i duże,
podziękuj, proszę, gdaczącej… (kurze)

Jestem biała, jak wąż syczę,
tyle razy, że nie zliczę
i lubię chodzić gęsiego
czy wiesz kim jestem, kolego? (gęś)

Mam na sobie same loczki,
futro białe jak obłoczki,
a gdy czegoś mi się chce
mówiętylko: me, me, me. (owca)

2. „Jakie to zwierzę?”- dorysowywanie kredkami brakujących części zwierząt.
Dziecko dostaje na kartce naklejony lub narysowany fragment dowolnego zwierzęcia, np. głowa kury, nogi kaczki, grzbiet konia, ogon świni… Ma za zadanie dorysować wszystkie brakujące części ciała danego zwierzęcia.

3. „Zwierzęta mieszkające na wsi”- zabawa ruchowa z kostką do gry.
Uczestnicy zabawy stoją w rozsypce. Jeden ma kostkę do gry z obrazkami zwierząt hodowlanych. Rzuca kostką - losuje zwierzę, a wszyscy naśladują jego głos i sposób poruszania się. 

4. „Gdzie jest kaczuszka?” – zabawa dydaktyczna. Utrwalenie położenia przedmiotu w przestrzeni: na, pod, za, obok. 
Uczestnicy zabawy siedzą w kole. Jeden z nich zamyka oczy, w tym czasie zostaje schowana zabawka - kaczka (może być inna zabawka przedstawiwjąca zwierzątko mieszkające na wsi). Zadaniem wybranego uczestnika jest odnalezienie jej i określenie położenia.

14. 04. 2021r. (środa)

Koncert na podwórku


Pomoce: ilustracje zwierząt występujących w wierszu: kozy, konia, owcy, świni, krowy, psa, kury, gęsi, 
kaczki, indyka, kota (ilustracje można znależć w internecie lub w książeczkach o zwierzętach wiejskich), pałeczka do dyrygowania.
 
1. „Wiejska zagroda” – słuchanie wiersza Anny Bayer.

Na podwórku poznasz kozę,
konia, owcę, świnkę, krowę.
A do tego Burka pieska,
który w zgodzie z kotem mieszka.
Poznasz tutaj wiejskie ptaki
kury, gęsi, ich pisklaki.
Kaczki, wróble i indyki,
wszędzie pełno jest muzyki.
Ko, ko, ćwir, ćwir, kuku-ryku,
gul, gul, gę, gę, brzmi w kurniku.
To wesoła jest gromadka:
indyk, gąska, kotek, kaczka,
piesek, owca, świnka, koza.
Bo to wiejska jest zagroda.

Dzieci słuchają wiersza i mają zapamiętać jakie zwierzęta znajdują się w wiejskiej zagrodzie.
 
2. „Naśladowanie odgłosów zwierząt”- ćwiczenia ortofoniczne. 
Dzieci naśladują odgłosy zwierząt występujących w wierszu: kozy, konia, owcy, świni, krowy, psa, kury, gęsi, kaczki, indyka, kota.

3. „Muzyka w wiejskiej zagrodzie?” – śpiewanie znanych piosenek na zgłoskach.
Dzieci na melodię piosenki np. „Wlazł kotek na płotek” lub innej znanej dzieciom śpiewają  ją na zgłosce – mu, ko, chrum, gę, miau, gul.

4. „Dyrygent” – zabawa muzyczna.
- Kto to jest dyrygent?
- Co robi dyrygent w orkiestrze?
Wyjaśnienie pojęcia: batuta.
Wybieramy ilustracje dwóch zwierząt: np. kurę i indyka.
Na początku dyrygentem jest rodzic– trzyma batutę. Wskazuje jakie zwierzę śpiewa.
Kiedy dzieci już dobrze znają zasady zabawy, wybieramy na dyrygenta dziecko.
Wybieramy inne zwierzęta i wszyscy uczestnicy zabawy śpiewają tak jak wskazuje dyrygent.


13. 04. 2021r. (wtorek)

W gospodarstwie 

1. „W kurniku” – słuchanie wiersza Anny Bayer, ćwiczenia ortofoniczne. 

Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez zwierzęta z wiersza.


Już od rana gwar, gdakanie, 

ryki, piania, gulgotanie. 

O co dzisiaj tyle krzyku? 

Sprawdź, kto mieszka w tym kurniku. 

W tym kurniku mieszka kura. 

Kura zawsze nosi pióra, 

grzebie nóżką, jajka znosi, 

ko, ko gdacze kiedy prosi. 

Tutaj również mieszka kaczka, 

nosi piórka zamiast fraczka, 

bose nóżki krzywo stawia, 

kwa, kwa, kwacze gdy rozmawia. 

Pośród ptactwa indyk mieszka 

gul, gulgocze ten koleżka. 

Sznur korali ma pod brodą, 

są czerwone zgodnie z modą. 


2. Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną:

Przybory: kartki z obrazkami zwierząt występujących w gospodarstwie (pies, kot, koń krowa, owca, kura, kaczka, gęś, indyk, koza), 2 pudełka tekturowe w czterech kolorach i karteczki w 2 kolorach, różnej wielkości około 20 karteczek na drużynę. 

Przebieg: 

Czynności organizacyjno – porządkowe 

Zbiórka, powitanie i sprawdzenie gotowości do zajęć. 

Część wstępna „Zwierzęta” - zabawa ruchowa naśladowcza. 

Rodzic trzyma w dłoniach obrazki ze zwierzętami np. pies, kot, koń krowa, owca, kura, kaczka, gęś, indyk, koza. Dzieci stoją w luźnej rozsypce twarzą do rodzica, który pokazuje obrazek z narysowanym zwierzątkiem. Dzieci przemieszczają się po pokoju naśladując pokazane zwierzątko i wydają odpowiednie dźwięki. 

Część główna „Porządki” – zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń korekcyjnych.

Rodzic dzieli uczestników zabawy na 2 zespoły, oznacza je kolorem. Każdy zespół otrzymuje 1 tekturowe pudełko, które przez cały czas trwania zabawy znajduje się w wyznaczonym miejscu. na środku pokoju rodzic rozsypuje kartki różnej wielkości w 2 kolorach. na sygnał zespoły przemieszczają się na środek pokoju, każdy zawodnik z drużyny przynosi kartkę w wyznaczonym kolorze do pudełka swojej drużyny. I tak zespół mający kolor czerwony zbiera czerwone kartki, zespół zielony zbiera zielone kartki. Wygrywa zespół, który jako pierwszy pozbiera kartki i ułoży je od najmniejszej do największej obok pudełka . Zabawę powtarzamy kilkakrotnie, za każdym razem zmieniamy formę ułożenia kartek np. od największej do najmniejszej, w kole, tworząc prostokąt . Również możemy określić sposób zbierania kartek np. ręką lub nogą. Możemy także dodać karteczki w innych kolorach. 

Część końcowa 

Dzieci kładą się na plecach i wspólnie z rodzicem liczą do 10. Zabawę powtarzamy 3 razy za każdym razem zwalniając tempo liczenia. 

Czynności organizacyjno – porządkowe 

Omówienie realizowanych zadań, zachęcenie do kontynuowania ćwiczeń, pożegnanie.

12. 04. 2021r. (poniedziałek)

Na wsi

Pomoce: sylwety zwierząt występujące w wierszu (lub zabawki zwierząt): 5 koni, 1 cielę, 4 kury, 3 kaczki, 1 owieczka, 2 prosiaczki, hula-hop, Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 8, kredki, duża kostka do gry.

 

1. „Kaczka” – ćwiczenia ortofoniczne z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak (masażyk). 

Kształcenie mięśni narządów mowy przy powtarzaniu zgłosek. 

Człapie kaczka: człap, człap, człap – otwartymi dłońmi uciskamy plecy dziecka, 

złap ją proszę dla mnie, złap. – łapiemy dziecko za boczki i łaskoczemy,

Kapie deszczyk: kap, kap, kap – uderzamy szybko opuszkami palców po plecach, 

złap go proszę dla mnie, złap. – łapiemy dziecko za karczek i łaskoczemy, 

Skacze piłka: klap, klap, klap – uciskamy plecy dziecka dłonią złożoną w pięść, 

złap ją proszę dla mnie, złap. – łapiemy dziecko za brzuszek i łaskoczemy.

2. „W gospodarstwie wiejskim” – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej. 

W gospodarstwie u mych dziadków, 

rośnie mnóstwo pięknych kwiatków 

i zwierzątek też jest wiele: 

pięć koników, jedno cielę, 

cztery kurki i trzy kaczki, 

owieczka, dwa prosiaczki. 

Rozmowa na temat wiersza: 

- Co to jest gospodarstwo wiejskie? 

- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu? 

- Jakie znacie inne zwierzęta mieszkające na wsi? 

3. „Zagroda wiejska” – przeliczanie zwierząt. 

Rodzic ponownie czyta wiersz, w trakcie czytania dziecko umieszcza w zagrodzie (hula- -hop) odpowiednią ilość zwierząt. Porównywanie, których zwierząt jest najwięcej, których najmniej, przeliczanie.

4. „Liczymy zwierzęta”  

Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 8. 

5. „Klaśnij, tupnij, podskocz” – zabawa matematyczno - ruchowa. 

Dziecko porusza się po pokoju. Rodzic trzyma dużą kostkę. na sygnał słowny rodzica dziecko zatrzymuje się, rodzic podnosi kostkę, a ono wykonuje polecenia: 

- Klaśnij tyle razy ile jest oczek na kostce. 

- Tupnij tyle razy ile jest oczek na kostce. 

- Podskocz tyle razy ile jest oczek na kostce.


BAJKI I BAŚNIE


9. 04. 2021r. (piątek)

W krainie baśni

1. "Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” – słuchanie bajki opowiadanej przez rodzica.

Wzbogacenie słownika dzieci. 

2. „Królewna Śnieżka”- Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 7

Przeliczanie i kolorowanie czapek krasnoludków, łączenie takich samych kolorów. Utrwalenie nazwy figury geometrycznej – trójkąt.

3. „Sroka jubilerka” – słuchanie piosenki. https://youtu.be/tbR_iKrD96Y  (proszę skopiować i wkleić w przeglądarkę)

Gdzie coś błyszczy albo świeci 

ona zawsze tam przyleci, 

bo uwielbia świecidełka, 

które zbiera do pudełka. 

Ref. Co to za ptak? 

Co to za ptak? 

Co błyskotki lubi tak? 

Od niedzieli do soboty, 

ciągle wpędza się w kłopoty, 

przez tę miłość do błyskotek, 

krąży o niej wiele plotek. 

Ref. Co to za ptak? 

Co to za ptak? 

Co błyskotki lubi tak? 

Lubi wszystko co się świeci 

i okrada nawet dzieci, 

ale za to jej nie zamkną, 

bo jest znaną kleptomanką. 

Ref. Co to za ptak? 

Co to za ptak? 

Co błyskotki lubi tak? 

Przez otwarte okno zerka, 

czy to jakaś jubilerka? 

Omówienie słów piosenki i wyjaśnienie niezrozumiałych przez dzieci pojęć: jubiler, kleptomanka. 

4. „Zbieramy świecidełka do pudełka” – zabawa muzyczno – ruchowa z wykorzystaniem piosenki. 

Na dywanie rozkładamy różne klocki, to są świecidełka. na środku stoi pudełko. Podczas zwrotek uczestnicy zbierają klocki – świecidełka do pudełka. Refren stoją i śpiewają. w trakcie drugiej i trzeciej zwrotki zabawę powtarzamy.


8. 04. 2021r. (czwartek)

Królewny i królewicze


Propozycje zabaw ruchowych - rozwijamy sprawność fizyczną.

Przybory: kolorowe karteczki, nakrętki plastikowe, kasztany, kawałki krepy, 2 tekturowe pudełka, chusteczka higieniczna dla każdego uczestnika. 

1. Czynności organizacyjno – porządkowe 

Zbiórka, powitanie i sprawdzenie gotowości do zajęć. 

2. Część wstępna „Zamki, królewny i królewicze oraz trzęsienie ziemi” - zabawa ruchowa ożywiająca. 

Liczba uczestników podzielna przez 3. w przypadku kiedy zostaje nam 1 osoba to zostaje dodatkową królewną lub dodatkowym królewiczem, w przypadku kiedy zostają 2 osoby to mamy dodatkowy zamek. Podczas zabawy uczestnicy dobierają się w 3 osobowe zespoły. Dwoje uczestników staje twarzą do siebie i chwyta się za ręce tworząc zamek, trzeci uczestnik staje wewnątrz zamku i zostaje królewiczem lub królewną. 

Prowadzący podaje hasła: 

królewny, królewicze - uczestnicy stojący w środku wychodzą z zamku i szukają innego wolnego zamku, 

zamki - uczestnicy tworzący zamek trzymając się cały czas za ręce podnoszą je do góry i przemieszczając się szukają nowej królewny lub królewicza, 

trzęsienie ziemi - wszyscy puszczają ręce i tworzą się nowe trójki. 

Zabawę kończymy wtedy kiedy wszyscy pełnili rolę zamku, królewny lub królewicza. 

3. Część główna „Porządki” – zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń korekcyjnych kształtujących prawidłowe wysklepienie stóp. 

Prowadzący dzieli uczestników na 2 drużyny. Każda z drużyn otrzymuje 1 tekturowy kartonik, który przez cały czas trwania zabawy leży w wyznaczonym miejscu. na środku sali rodzic rozsypuje nakrętki, kasztany , kolorowe kartki i kawałki krepy. na sygnał drużyny przemieszczają się na środek sali i palcami stóp starają się przenieść wyznaczone przedmioty do swoich tekturowych kartoników. Drużyna, która przeniesie najwięcej skarbów zdobywa punkt. Grę powtarzamy, aż do momentu kiedy jedna z drużyn uzyska 3 punkty. 

4. Część końcowa - ćwiczenie oddechowe. 

Uczestnicy pobierają po jednej chusteczce higienicznej i wykonują siad skrzyżny. Chusteczkę trzymają przed twarzą, wykonują wdech nosem i wydech ustami tak, żeby chusteczka uniosła się ponad twarz, powtarzamy kilkakrotnie. 

5. Czynności organizacyjno – porządkowe 

Omówienie realizowanych zadań, pożegnanie.


7. 04. 2021r. (środa)

 KSIĄŻKI I KSIĄŻECZKI

Pomoce: różne książeczki dla dzieci, po cztery kolorowanki dla dziecka przedstawiające kolejne sceny bajki „Czerwony Kapturek”, strona tytułowa dla każdego dziecka, kredki. 

1. „Kraina Baśni” – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej. 

Kto z was kochani dziś mi wyjaśni, gdzie się schowała Kraina Baśni? 

Kraina, w której dobro zwycięża, no a sierotka ma króla męża. 

Gdzie ta kraina baśni, bajeczek pełnych kucyków, smoków, owieczek, 

chłopców co mają drewniane nosy, panien u których są złote włosy. 

Gdzie się ukryła Kraina Baśni – kto mi to powie, kto mi wyjaśni? 

Lecz wy zapewne dobrze to wiecie, że świat bajkowy w książkach znajdziecie.

2. „Książeczki dla dzieci” - oglądanie książeczek ilustrowanych dla dzieci. 

Udzielanie odpowiedzi na pytania podczas oglądania książeczek. 

- Co to jest książka? - do czego służą książki? - z czego składa się książka? (okładka na której jest tytuł, autor, ilustracje, które wykonuje ilustrator, numery stron…) 

Wprowadzenie pojęć: autor, ilustrator. Autor pisze książkę. Ilustrator wykonuje obrazki do książki. 

3.. „Bawimy się w ilustratorów” – kolorowanie obrazków z bajki „Czerwony Kapturek” (można wpisać w przeglądarkę "czerwony kapturek kolorowanki i wydrukować obrazki). Każde dziecko otrzymuje stronę tytułową i obrazki (nie więcej niż 4). Po pokolorowaniu dzieci układają obrazki w odpowiedniej kolejności, rodzic łączy je za pomocą zszywacza.

4. „Latający dywan ” – zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń oddechowych. 

Kształcenie narządów oddychania. Dziecko otrzymuje serwetki. Dmuchając na nią, ma za zadanie jak najdłużej utrzymać w powietrzu.



6. 04. 2021r. (wtorek)

CZERWONY KAPTUREK

 

Pomoce: koszyczek, różne przedmioty, Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 6.

1. „Co Czerwony Kapturek ma w koszyczku? 

Wszyscy siedzą w kole. na środku stoi zakryty chustą koszyk, w którym znajdują się różne przedmioty. Zadaniem uczestników jest odgadnąć za pomocą dotyku, jaki przedmiot ukryty jest w koszyczku. 

2. „Czerwony Kapturek”- słuchanie opowiadania

Czerwony Kapturek (autor: Simon Lessing, tłumacz: Ewa Palczak, na podstawie baśni Wilhelma i Jakuba Grimm) 

Żyła sobie kiedyś śliczna i grzeczna dziewczynka zwana Czerwonym Kapturkiem. Mieszkała ze swoją mamą w małej wiosce na skraju lasu. Mówiono na nią Czerwony Kapturek, gdyż zawsze zakładała czerwoną pelerynkę z kapturkiem. Pewnego dnia dziewczynka i jej mama upiekły razem ciasteczka. Kiedy ciastka były gotowe, mama zwróciła się do dziewczynki: 

– Kochanie, weź ten koszyk z ciasteczkami i dżemem i zanieś babci, do jej domku po drugiej stronie lasu. 

Czerwony Kapturek ucieszył się bardzo, gdyż bardzo kochał swoją babcię. 

– Ale pamiętaj – powiedziała mama – idąc przez las, nie zatrzymuj się i bądź bardzo ostrożna! Gajowy mówił, że w lesie grasuje wielki i zły wilk. 

– Nie martw się, mamusiu. Będę uważać – powiedział Czerwony Kapturek, wziął koszyk i poszedł do lasu, kierując się w stronę domku babci. (…) 

Czerwony Kapturek szedł coraz głębiej w las, co chwilę zatrzymując się, żeby nazrywać dla babci jeszcze więcej kwiatków. Nagle usłyszał niski i groźny głos: 

– Dokąd idziesz, dziewczynko? – Czerwony Kapturek odwrócił się i ujrzał wielkiego wilka, który przypatrywał się mu zza drzewa. Dziewczynka była bardzo grzeczna, więc odpowiedziała wilkowi: 

– Idę do babci, żeby zanieść jej te ciasteczka – powiedziała. 

– To miło z twojej strony. A gdzie ona mieszka? – zapytał wygłodzony wilk. 

– Babcia mieszka w małym drewnianym domku, po drugiej stronie lasu – powiedział Czerwony Kapturek. – A teraz już muszę iść, bo nie chcę się spóźnić. (…) 

Wilk szybko przebiegł przez gęstwinę lasu, docierając do małego drewnianego domku i zapukał do drzwi. 

– Kto tam? 

– To ja, Czerwony Kapturek – odparł wilk. – Przyniosłam ci, babciu, przepyszne ciasteczka. 

– Wejdź, skarbie – odrzekła babcia. – Drzwi są otwarte. Wilk wszedł do środka, a babcia, widząc go, krzyknęła i zemdlona upadła na podłogę. (…) 

Wilk związał babcię i zamknął ją w szafie. Potem założył sobie jej okulary do czytania oraz nocną koszule i wsunął się do łóżka. W tym momencie rozległo się pukanie do drzwi. 

– Kto tam? – zapytał wilk. 

– To ja, Czerwony Kapturek. 

– Wejdź, skarbie – odrzekł wilk. – Drzwi są otwarte. Czerwony Kapturek otworzył drzwi i wszedł do środka. 

– Och, babciu, jakie masz wielkie ramiona! – powiedziała dziewczynka. 

– To po to, żeby cię mocniej przytulić, kochanie! – odparł wilk. 

– Babciu, jakie ty masz wielkie oczy! 

– Żeby cię lepiej widzieć, kochanie! 

– Babciu, jakie ty masz wielkie uszy! 

– Żeby cię lepiej słyszeć, kochanie! 

– Babciu, jakie ty masz wielkie zęby! 

– Żeby cię łatwiej zjeść – powiedział wilk, wyskakując z łóżka. 

– Ratunku! Ratunku! – wołał Czerwony Kapturek. – To wilk, chce mnie zjeść! Nagle drzwi się otworzyły i do środka wszedł Gajowy z wielką strzelbą. Widząc go, wilk bardzo się wystraszył i uciekł w popłochu z domku. (…) 

(…) Czerwony Kapturek usłyszał dźwięki dochodzące z  szafy. Kiedy ją otworzył, ujrzeli babcię całą i zdrową. 

– Dziękuję, o jak bardzo panu dziękuję za pomoc, panie Gajowy – powiedziała babcia. – Proszę zostać z nami na podwieczorek. (…) Kiedy zasiedli razem do podwieczorku, Czerwony Kapturek obiecał, że już zawsze będzie słuchać mamy i nigdy nie zatrzyma się w lesie, idąc do domku babci. (…) 

(Źródło: Simon Messing (tł. Ewa Palczak), „Najpiękniejsze bajki świata”, wWyd. Ringier Axel Springer, Warszawa 2010, s. 4-22)

3. „Czerwony Kapturek” – Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 6.

Kolorowanie postaci, szukanie najkrótszej drogi do domku babci.  

4. „Wilk i zwierzęta” - zabawa ruchowa. 

Jeden uczestnik zabawy jest wilkiem, reszta to leśne zwierzęta. Wszyscy poruszają się po sali, na sygnał: idzie wilk zatrzymują się. Wilk wskazuje tego, kto się poruszy. Uczestnik ten siada i naśladuje szumiące drzewo. Zabawa toczy się dalej.


WIELKANOC


2.04. 2021r. (piątek)

ZWYCZAJE WIELKANOCNE

Utrwalenie znajomości wybranych zwyczajów wielkanocnych, rozwijanie mowy dziecka.

1. Zabawa „Mówimy szeptem”. Rodzic mówi zdania, a dziecko powtarza je szeptem:

Pisanki to malowane jajka.

Kurczątka wykluwają się z jajek.

W koszyczku wielkanocnym znajduje się święconka.

Jeśli istnieje taka potrzeba, rodzic wyjaśnia dziecku znaczenie poszczególnych wypowiedzeń.

Następnie rodzic czyta dziecku wiersz B. Formy pt. „Wielkanoc”, dziecko uważnie słucha treści wiersza:

Święta za pasem, do pracy się bierzemy,

mazurki i baby smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki razem dziś zrobimy,

Wszystkie kolorowe – bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,

Z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.

Teraz zadaniem dziecka jest odpowiedzieć na pytania dotyczące treści wiersza:

- jak nazywają się zbliżające święta?

- jakie ciasta wtedy pieczemy?

- jak się nazywają malowane na święta jajka?

2. Wielkanoc” – rozwiązywanie zagadek słownych Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak. 

Wdrażanie dzieci do rozumowania poprzez domyślanie się czegoś, kontrolowanie swoich wypowiedzi.

Co to za święto, 

zgadnijcie proszę, 

gdy wszyscy noszą pisanek kosze? (Wielkanoc) 

Powiedz dziewczynko, 

powiedz chłopczyku, 

co będziesz święcić 

w swoim koszyku? (jajka, kiełbaska…) 

Co to za jajka? 

– są kolorowe, 

i mają wzorki czarne, różowe… (pisanki)

3. Zabawa ruchowa „Zajączki” z elementem skoku. 

Zadaniem dziecka jest skakać jak zajączek po podłodze, dywanie. Zajączek skacze, zajączek odpoczywa – wtedy dziecko kładzie się na dywanie. Zabawę powtarzamy kilka razy.

4. „Co nie pasuje?” 

Nazywanie przedmiotów w rzędach, skreślanie tych, które nie pasują do pozostałych. Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 11.

 

Drodzy Rodzice! Życzymy Państwu oraz dzieciom zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych.

 

1. 04. 2021 (czwartek)

Wielkanoc w moim domu.

1. „Świąteczne porządki” – zabawa z tekstem Bożeny Szuchalskiej (masażyk).

Na podwórzu zamieszanie gospodyni robi pranie. – uderzamy delikatnie dłońmi po całych plecach, 

Wkłada w balię bluzkę, spodnie, które brudne są okropnie. – uderzamy mocniej piąstkami po całych plecach, 

Już wyprała rzeczy te, więc wykręca szybko je. – ugniatamy, tak jak byśmy wykręcali pranie, 

Spinaczami je przypięła. – szczypiemy delikatnie po całych plecach, 

A gdy wyschły, – dmuchamy na plecy, robimy wachlarz z dłoni, 

to je zdjęła. – szczypiemy pod boczki.

2. „Kurka Czubatka i jej dzieci” – słuchanie opowiadania. 

Kurka Czubatka zniosła trzy jajka. Były białe, duże i dumnie leżały w gnieździe. - Co tu robić? Co tu robić? - myślała kurka. Gospodyni nie zabiera jajek, nie ma też małej Krysi, która często zagląda do mojego gniazda. Może trochę posiedzę w gnieździe. I tak Czubatka rozpoczęła wysiadywanie jajek. Jej pióra nastroszyły się, wydawało się, że jest ich więcej niż w rzeczywistości. Czubatka przykryła skrzydłami jajka, aby je ogrzać. Minął jeden dzień, drugi, trzeci, czwarty... Dużo było tych dni. Czubatka czasami tylko schodziła z gniazda, aby coś zjeść i napić się wody. Aż tu nagle pewnego dnia Czubatka poczuła, że z jajkami coś się dzieje. Wydawało się jej, że jajka poruszyły się. Zeskoczyła z gniazda i zobaczyła, że z jajek wykluły się pisklęta. Były małe i piszczące. Zdziwiona kurka pomyślała: - Piękne są moje dzieci. Wyglądają jak żółte kulki. Kiedyś będą podobne do mnie, albo do koguta. - Chodźcie maluchy, gospodyni na pewno przygotowała wam coś do jedzenia. Musicie dużo jeść, aby wyrosły z was piękne kury.

Rozmowa na temat opowiadania.

3. „Dalsze losy kurki Czubatki” – układanie dalszego opowiadania przez dzieci.

4. „Palma wielkanocna” – wykonanie palm z kolorowej bibuły. 

Przygotowanie dzieci do obcowania z oryginalną sztuką ludową. Pomoce: kolorowa bibuła ponacinana z jednej strony, duże wykałaczki, klej. Naciętą bibułą owijamy wykałaczkę.

5. „Kurka i jej dzieci” – zabawa ruchowa z elementem marszu. 

Domownicy ustawiają się gęsiego. Pierwsza osoba to mama kurka, a pozostali to kurczaki. Spacerują po domu, tak żeby nie zgubić mamy.

 

31. 03. 2021r. (środa)

Wielkanocny koszyczek


Pomoce: piosenka https://youtu.be/wGrQ1SZPz_o (należy skopiować link, wkleić w przeglądarce i gotowe), karty pracy "Zabawy z porami roku" wiosna, kredki. 


1. „Muzyczna powitanie” – śpiewanie powitania na dowolną melodię. 

Jedna osoba trzyma pisankę i rozpoczyna zabawę. Ma za zadanie powitać wszystkich, śpiewa: witam was lub dzień dobry. Następnie przekazuje pisankę kolejnej osobie. 


2. „Pisanki, kraszanki” – nauka piosenki, słowa Anna Bayer, muzyka A.Marchel.

„Pisanki, kraszanki” 

Pisanki, kraszanki kolorowe jajka, 

w koszyku tu siedzą to nie żadna bajka. 

Pięknie się rumienią jak dziewczyna młoda, 

jak soczyste jabłka, jak jagoda młoda. 

     Ref: Hej! Hej! Jajka malowane. 

              Hej! Hej! i kiełbasy wianek. 

 Pisanki, kraszanki wielkie świętowanie, 

kto więcej jaj złapie, ten więcej dostanie. 

Temu więcej szczęścia w calusieńkim roku, 

zdrowia i pieniędzy i przyjaciół wokół. 

      Ref: Hej! Hej! Jajka malowane… 

Świeży bochen chleba, pieprz i trochę soli, 

wszystkiego spróbować gospodarz pozwoli. 

      Ref: Hej! Hej! Jajka malowane… 

Rozmowa na temat treści piosenki.


3. „Rób to co ja” – zabawa ruchowo – naśladowcza. 

Dziecko z rodzicem stoją parami. Jedna osoba wykonuje dowolny ruch, druga naśladuje.


4. „Pisanka” – rysowanie linii po śladzie odpowiednim kolorem, kolorowanie pisanki. 

Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 10. Kształcenie umiejętności odpowiedniego doboru kolorów.


30. 03. 2021r. (wtorek)

 Pisanki - kraszanki


Dzisiaj proponuję kilka zabaw ruchowych z przyborami.

Przybory: piłki tenisowe lub małe piłki gumowe, paski kolorowej krepiny, karteczki z ćwiczeniami, pudełeczko do karteczek z ćwiczeniami. 

Przebieg: 

1. Czynności organizacyjno – porządkowe 

Zbiórka, powitanie i sprawdzenie gotowości do zajęć. 

2. Część wstępna 

Rodzic wymyśla proste ćwiczenia i zapisuje na karteczkach, które chowa do plastikowego jajka niespodzianki lub plastikowego pudełeczka. Każde dziecko losuje po kolei jedną karteczkę i wszyscy razem wykonują ćwiczenie. Karteczkę z wykonanym ćwiczeniem odkładamy na bok i kolejne dziecko losuje ćwiczenie. Zabawa kończy się kiedy wszystkie dzieci wylosują ćwiczenie. 

Przykładowe ćwiczenia: 5 pajacyków, 5 podskoków w miejscu, bieg w miejscu, krążenia ramion, obrót wokół własnej osi, 5 przysiadów, 5 skłonów tułowia w przód, 5 skłonów tułowia na boki, krążenie bioderek, itp. 

3. Część główna 

Dzieci biorą po jednej piłce tenisowej, ustawiają się w rozsypce i przechodzimy do ćwiczeń, każde ćwiczenie powtarzamy 10 razy: 

Przekładamy piłkę z ręki do ręki z przodu i z tyłu, 

Przekładamy piłkę z ręki do ręki nisko za plecami i wysoko nad głową, 

Stojąc w rozkroku unosimy raz prawą, raz lewą nogę i za każdym razem przekładamy piłkę pod kolanem. 

W siadzie podpartym o nogach ugiętych piłka leży między stopami. 

Dzieci chwytają piłkę delikatnie obiema stopami unoszą ją w górę, następnie odkładają na podłogę. 

W siadzie podpartym o nogach ugiętych między kostkami piłka. ruch: prostujemy i uginamy nogi w kolanach. 

W siadzie rozkrocznym w prawej dłoni piłka, 1 -wykonujemy skłon tułowia do prawej nogi i staramy się dotknąć piłką palców u stóp, 2 -wyprost tułowia, 3-wykonujemy skłon tułowia do lewej nogi i staramy się dotknąć piłką palców u stóp, 4 -wyprost tułowia ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie. 

Dzieci oddają piłki i pobierają pasek kolorowej krepy. 

4. Część końcowa 

Dzieci dobierają się w pary. Siadają naprzeciwko siebie i kawałkiem krepiny dotykają twarzy osoby współćwiczącej: nosa, czoła, policzków, uszu itd. Nauczyciel podaje jakich części twarzy w danym momencie dotykamy. 

5. Czynności organizacyjno – porządkowe.


29. 03. 2021r. (poniedziałek)

Temat: „Święta wielkanocne” 


  • Wypowiedzi dzieci na temat zwyczajów i tradycji świątecznych na podstawie wiersza Anny Bayer. 
  • Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami świątecznymi, 
  • Wzbogacenie słownika dzieci o słowa związane z Wielkanocą, 
  • Kształcenie umiejętności budowania wypowiedzi wielozdaniowych.


1. Pomoce: przedmioty lub obrazki związane ze świętami: pisanki, palma, baranek, koszyczek, bazie, itp. 

Przebieg: „Wielkanoc” – rozmowa kierowana na podstawie ułożonych przedmiotów i własnych doświadczeń. Na dywanie rozłożone są różne przedmioty związane ze świętami. 

- Jakie święta się zbliżają? 

- Z czym kojarzą się Święta Wielkanocne? 

2. „Święta Wielkanocne” – słuchanie wiersza Anny Bayer. 

Na jarmarku palmy, dzbanki malowane, 

czerwone korale, kosze wyplatane 

i kraszone jajka, drewniane koguty, 

słonko jest zmęczone, dzionek ten za krótki. 

Święta Wielkanocne, wesoło gra muzyka. 

Co widziało słonko jeśli chcesz, zapytaj. 

Co widziało słonko na wysokim niebie, 

jeśli je zapytasz może odpowiedzieć. 

Zapowiedzi z dachu, wyścigi furmanek, 

zabawa w zbijaka, mokre oblewanie. 

Śmieją się chłopaki, śpiewają dziewczyny, 

chodzimy po dyngusie, Wielkanoc święcimy. 

3. „Zwyczaje i tradycje świąteczne” – omówienie przez rodzica z równoczesną demonstracją zgromadzonych przedmiotów. 

– Palmowa niedziela, 

– Malowanie jajek, 

– Wypiek ciast (baba wielkanocna, mazurek), 

– Przygotowanie i święcenie koszyczka wielkanocnego, 

– Świąteczne śniadanie, 

– Śmigus – dyngus. 

4. „Świąteczne porządki” – zabawa ruchowa. Dzieci naśladują ścieranie kurzu z szafek, które są nisko, wysoko, odkurzanie dywanu, zmywanie podłogi. 

5. „Zakładamy hodowlę owsa” – wspólne sianie owsa, połączone z rozmową na temat: Co jest potrzebne roślinom, aby mogły rosnąć? 

• Zapoznanie z kolejnymi etapami hodowli owsa, 

• Uświadomienie dzieciom, co jest potrzebne do wzrostu roślin.