Przejdź do treści
4
Przejdź do stopki

Logopeda

Treść

Logopeda: Aleksandra Matysiak - Turlejska

 

 

Zajęcia logopedyczne 

 

Dzień dobry, dziś proponuję ćwiczenia w zgadywanie pt. Co słyszę w domu? Zadajemydziecku pytanie o dźwięki, które słyszymy w domu:

Jak robią duże kapcie, kiedy chodzimy po mieszkaniu? (szur, szur)

Jak robią małe buciki?(tup, tup, tup)

Jak robi duży zegar?(tik, tak/bim, bom)

Jak robi malutki zegarek? (cyk, cyk)

Jak robi telefon, gdy dzwoni? (dryn, dryn)

Jak robią nożyczki? (ciach, ciach)

Jak robi dzwonek do drzwi? (ding, dong)

Co słyszymy, gdy ktoś puka do drzwi? (puk, puk)

Co słyszymy, gdy kapie woda w kranie? (kap, kap)

Co słyszymy, gdy mama myje podłogę? (szur, szur)

Co słyszymy, gdy w czajniku gotuje się woda? (iii iii) (gul, gul/ bul, bul)

Co słyszymy, gdy mama czyści buty? (szuszuszu)

Co słyszymy, gdy przelewamy wodę ze szklanki do szklanki? (chlap, chlap)

Co słyszymy, gdy tata wierci wiertarką? (wrrrr, żżżżżżżż)

Dziecko nazywa odgłosy, jakie wydają przedmioty przedstawione na obrazkach.

https://drive.google.com/file/d/1hCCRbLgb9fFlvyFH5Em4AuMCnMIu-Yif/view?usp=sharin

Wymyślamy z dzieckiem inne domowe odgłosy. Pamiętamy, aby zamieniać się rolami. Nie tylko my przepytujemy dziecko, ale pozwalamy dziecku na zadanie pytania.

...............................................................................................................................................

Czytamy dziecku wesołą rymowankę o misiu. Rozmawiamy o treści wierszyka. Możemy się go nauczyć na pamięć.

https://drive.google.com/file/d/19JjwE6eEJikKEZ3IrjraX8LALp_7z9_m/view?usp=sharing

Następnie przechodzimy do ćwiczeń usprawniających buzię i język.

Opowiadanie o misiu

Miś budzi się, przeciąga i ziewa (ziewamy szeroko otwierając buzię). Maszeruje na poszukiwanie miodu (wyciągamy język na brodę i do nosa, buzia szeroko otwarta). Rozgląda się na prawo i lewo (buzia szeroko, końcówka języka dotyka kącików warg, na zmianę prawego, lewego). Próbuje wyczuć, gdzie jest miód (wdech nosem- buzia zamknięta, wydech ustami). Zobaczył dziuplę, z której wypływa miód. Ślinka napływa mu do pyszczka (robimy szeroki uśmiech, zęby zwieramy i przełykamy ślinę). Włożył łapkę do dziupli i oblizuje ją (udajemy oblizywanie dłoni). Ubrudził sobie pyszczek (buzia szeroko, oblizujemy górną i dolną wargę). Miód był pyszny (mlaskanie). Miś głaszcze się po brzuszku, zasypia, chrapie (naśladujemy chrapanie).

Opowiadanie pochodzi z książki D. Krupy, J. Pszczółki pt. Zabawy logopedyczne na cztery pory roku.

Ćwiczenie uwagi słuchowej (nawiązujemy do historyjki o misiu), zdajemy dziecku pytania:

Kto występuje w historyjce?(miś)

Czego poszukuje miś? (miodu)

W jaki sposób miś próbuje wyczuć miodek? (wącha noskiem)

Gdzie odnalazł miód? (w dziupli)

Co się stało z pyszczkiem misia? (ubrudził sobie)

Zachęcamy dziecko, i pomagamy mu udzielać odpowiedzi całym zdaniem.

Na koniec proponuję piosenkę o misiu. Po wysłuchaniu piosenki, zachęcam do rozmowy z dzieckiem na temat przygód misia podczas wycieczki.

https://www.youtube.com/watch?v=PxGgWNgOU-I

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Dzień dobry, proponuję Państwu na dziś wiosenne ćwiczenia buzi i języka przeplatane ćwiczeniami oddechowymi.

https://drive.google.com/file/d/1ZKn64Zy2sybZUaTQyy5c8ZLZsDW4iuWg/view?usp=sharing

Dzieci z grup 4, 5 i 6 latków uczęszczających na zajęcia logopedyczne, zapraszam do ćwiczeń utrwalających prawidłową artykulację głosek /sz/, /ż,rz/, /s/, /z/.

Wiosenne ćwiczeni utrwalające artykulację głosek /sz/, /ż,rz/:

https://drive.google.com/file/d/1JxTot6ald3MmbNojJmFUOKbAtmfW7wDn/view?usp=sharing

Wiosenne ćwiczenia utrwalające artykulację głosek /s/, /z/:

https://drive.google.com/file/d/13xHTtViyTsFPpx9EYDO6sptxNF_F3wQA/view?usp=sharing

 

9.04.2021r.

Kolejny dzień witamy wierszykiem z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi.

https://drive.google.com/file/d/1TvmQEY2ZvObof9l7stdQ7NgX6ynesMZG/view?usp=sharing

Po przeczytaniu wierszyka warto porozmawiać z dzieckiem na temat odgłosów, które

słyszymy w mieście. Nazywamy: warkot samochodów, pociągu, klaksony samochodowe,

dźwięki karetki pogotowia, straży pożarnej, policji itp. Dziecko wydaje odgłosy, które słyszy

w mieście. Możemy sprawić, żeby w domu zapanowała cisza i razem z dzieckiem wsłuchać

się w dźwięki otoczenia. Przekonać się, jakie odgłosy wydaje nasze miasto.

Na koniec proponuję filmik prezentujący dźwięki wydawane przez różne pojazdy.

https://www.youtube.com/watch?v=Ahp8oBOvu2M

 

8.04.2021r.

Co do czego pasuje?

Dziś poćwiczymy logiczne myślenie, umiejętność kojarzenia i budowanie zdań.

Poniżej zamieszczam dwie karty pracy pt. Co do czego pasuje? Zadaniem dziecka jest dopasowanie obrazków, które mają ze sobą coś wspólnego, np. bałwan i śnieg. Kiedy dziecko odnajdzie zależność, wspólnie układamy zdanie: np. Śnieg pasuje do bałwana. Bałwanka lepimy ze śniegu.

Możemy również pobawić się w wymyślanie swoich zależności.

https://drive.google.com/file/d/14gtdXE0lhQFDjhtD3yrFLYVaPrn-nzMd/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1SvuwHVZ4SNRsmhyqrO0PgUSIk8WEipao/view?usp=sharing

 

 

7.04.2021r.

Po świątecznym leniuchowaniu, przyda nam się trochę ruchu. Dziś wykonujemy ćwiczenia słuchowe połączone z ruchem. Wykonujemy zadania zgodne z poleceniami w filmie.

Miłej zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

6.04.2021r.

 Dużą rolę w rozwoju mowy dziecka odgrywają ćwiczenia słuchowe. Dziś proponuję naszym Przedszkolakom zabawę w rymy.

Poniżej zamieszczam linki do ćwiczeń z rymami.

Rymy dla młodszych przedszkolaków:

https://drive.google.com/file/d/1tPlh-DU00Ca5iSsJlNC_HaYXBnw3TrWf/view?usp=sharing

 Rymy z głoskami /sz/, /ż,rz/:

https://drive.google.com/file/d/1o2YT54xOmEgcfU_M_faW8bDl07qbq1pB/view?usp=sharing

Rymy z głoskami /s/, /z/:

https://drive.google.com/file/d/12lT6vVYZbxRc50QJQDmuMiybzUQrGdiK/view?usp=sharing

 

Dodatkowo zachęcam do wspólnego wymyślania rymów lub układania krótkich, śmiesznych rymowanek, np.

Mały kotek wskoczył hop na płotek.

Po dłoni biegnie stado koni.

Mateuszek zjadł sto gruszek.

 

2.04.2021r.

Dzień dobry, przesyłam Państwu świąteczne ćwiczenia buzi i języka.

https://drive.google.com/file/d/15dVfAaIrp0QoplGvNdZiQKufqqvN2csT/view?usp=sharing

 

Życzę radosnych i zdrowych Świąt.

1.04.2020r.

 

Dziś poćwiczymy zgadywanie zagadek wielkanocnych:

Jak się nazywa skorupka od jajek, co na Wielkanoc świetnie się nadaje? (wydmuszka)

Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą? (pisklęta)

Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni?(zajączek)

Białe, złote, malowane i kraszane i pisane, na Wielkanoc darowane? (pisanki)

Ma cztery nogi, stoi jak wryty. Na święta białą serwetą przykryty. (stół)

Zagadki pochodzą ze strony gralandia.pl

Załączone linki to kolorowanki pisanek, możemy je wspólnie z dzieckiem pokolorować i wyciąć:

https://drive.google.com/file/d/1lK73t2udLXWhttQKEFQDkIWwV9jK5Sa_/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1Jdj0TsymXB0OJdfH6rD-Rhh5ywvUTre7/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1woc8k227gdzwqc7Al2eS8JKmt7QsErJQ/view?usp=sharing

Na koniec posłuchajmy piosenki o zajączku:

https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

 

31 marca 2021r.

 

Dziś zabawę rozpoczniemy od usprawniania buzi i języka:

https://wordwall.net/pl/resource/13090841/%c4%87wiczenia-artykulacyjne

Następnie proponuję ćwiczenia wzbogacające słownik bierny i czynny dziecka. Poniższa prezentacje zawiera słownictwo związane z wiosną. Oglądamy z dzieckiem obrazki. Wspólnie  opowiadamy, co widać na obrazku.

https://drive.google.com/file/d/1Jn6DgPdPnXg_zBR7KX-tQqxAGMasKwpU/view?usp=sharing

 

Ćwiczenia artykulacyjne dla Piratów i Rybek utrwalających prawidłową artykulację głosek /s/, /z/ w zdaniach:

https://drive.google.com/file/d/11n7_kOfO-D1M2HQvBVtbtIVnapEi7rqP/view?usp=sharing

 

Ćwiczenia artykulacyjne dla Piratów i Rybek utrwalających prawidłową artykulację głoski /sz/ w zdaniach:

https://drive.google.com/file/d/1zo_dEi_87zmcLIIiXPOF8b8nDpMH83QS/view?usp=sharing

 

30.03.2021r.

 

Dziś proponuję dzieciom zabawę w skojarzenia.

Otwieramy poniższy link.

https://drive.google.com/file/d/14gtdXE0lhQFDjhtD3yrFLYVaPrn-nzMd/view?usp=sharing

Na karcie są obrazki, które łączą się ze sobą na zasadzie skojarzeń: np. bałwanek + śnieg. Pokazujemy dziecku obrazki i wspólnie zastanawiamy się, które obrazki do siebie pasują.

Przy okazji ćwiczymy układanie zdań:

Bałwanek pasuje do śniegu. / Bałwana lepimy ze śniegu.

Poduszka pasuje do łóżka. / Poduszkę kładziemy na łóżku.

Kalosze pasują do deszczu. / Gdy pada deszcz, ubieramy kalosze.

Ćwiczenia utrwalające artykulację głoski /l/ w wyrazach:

https://drive.google.com/file/d/1RX1gm8HN8XR8-fhjPxkEuNnSNiImCFcg/view?usp=sharing

Ćwiczenia utrwalające artykulację głoski /sz/ w wyrażeniach:

https://drive.google.com/file/d/1guWI-GI1qEt3icii-DZvq-gyTHtbmD11/view?usp=sharing

Ćwiczenia utrwalające artykulację głoski /s/ w wyrazach:

https://drive.google.com/file/d/1mVwB99T4p07PT-P2SjK2uXF9D0a04RLe/view?usp=sharing

Pamiętamy, że przed ćwiczeniami utrwalającymi artykulację, usprawniamy buzię i język.

 

29.03.2021r. 

Ćwiczenia buzi i języka

„Karetka Fredka” 

    Karetka Fredka pracowała w pogotowiu ratunkowym. Lubiła swój zawód i ratowników, którzy nią jeździli. Z wielką radością pełniła dyżury. Ten poniedziałek zapowiadał się jak każdy inny. Fredka przyjechała do pracy (brum, brum – naśladujemy wargami odgłos silnika), zajęła specjalnie przeznaczone miejsce i czekała na wezwanie. Dzień zapowiadał się leniwie, minęły już trzy godziny i nic się nie działo. Karetka ziewnęła z nudów (szeroko  otwieramy buzię, naśladujemy ziewanie). Zaczęła liczyć ludzi wchodzących i wychodzących ze szpitala (liczymy językiem górne i dolne zęby – buzia szeroko otwarta).

Nagle Fredeka usłyszała alarm (iiiiiiiiiiiiii – powtarzamy na jednym wydechu). Do Fredki szybko przybiegli ratownicy (wykonujemy kilka szybkich oddechów – wdech nosem, wydech ustami), włączyli sygnał i ruszyli w drogę (naśladujemy sygnał karetki ioioioioioioio – na przemian cicho i głośno).

Karetka jechała ulicami, omijając wszystkie przeszkody (nasz język zamienia się w karetkę, naśladujemy nim ruchy pojazdu – przesuwając od jednego kącika ust do drugiego, omijając przeszkody, unosimy końcówkę języka za górne zęby). W końcu Fredka dotarła na miejsce. Ratownicy pobiegli pomóc małemu chłopcu, który przewrócił się na rowerze i skaleczył w nogę. Rana mocno krwawiła, a chłopiec był przestraszony i głośno płakał (naśladujemy odgłos płaczu: eeeeee, uuuuu).

Na szczęście okazało się, że to nic poważnego i po opatrzeniu ran, mama zabrała chłopca do domu. Karetka Fredka wróciła do stacji pogotowia, zadowolona z dobrze wykonanego zadania (wyciągamy wargi w szerokim uśmiechu).

 

I. Daniel Bajkowe ćwiczenia logopedyczne

 

Po wykonaniu ćwiczeń aparatu mowy, możemy porozmawiać z dzieckiem na temat historyjki. Pomocne pytania:

Kto jest bohaterem historyjki?

Co się wydarzyło?

Co Karetka robiła, zanim wyruszyła na wezwanie?

Jak zakończyła się historyjka?

 

2019/2020

Powtarzamy z dzieckiem wyrażenia dźwiękonaśladowcze pojawiające się po każdej zwrotce. Na koniec możemy porozmawiać z dzieckiem na temat treści wierszyka.

Przed domem przy budzie

głośno Azor szczeka,

to jego szczekanie

już słychać z daleka:

- Hau hauhau…

- Hau hauhau…

Gdy Azor jest wściekły,

humorek zły miewa,

to warczy tak groźnie,

że drżą wokół drzewa:

- Wrr wrrwrr…

- Wrr wrrwrr…

Gdy piesek narzeka,

ma jakieś życzenie,

to zamiast szczekania

słychać to skomlenie:

- Oioioi…

-Oioioi…

Gdy pies chce przekazać

nowiny nam smutne,

słychać wycie długie,

żałosne okrutne:

- Auuu, auuu, auuu…

-Auuu, auuu, auuu…

Lecz najczęściej Azor,

gdy siedzi przy budzie,

to szczeka tak pięknie,

że dziwią się ludzie:

- Hau, hau, hau…

-Hau, hau, hau…

E. M. Skorek 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych

Co znaczy, że piesek skomle?

Co Azorek robi, jak jest zły?

Kiedy piesek wyje auuuu?

 

 

 

Proponuję dziś dzieciom zabawę słuchowo- ruchową. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze ilustrujemy ruchem:

chlap, chlap – naśladujemy kaczką idącą po kałuży;

kle kle – naśladujemy bociana, wyciągnięte ręce przed siebie, uderzamy wyprostowaną ręką o rękę

gul gul – naśladujemy indyka

plum plum – naśladujemy wrzucenie czegoś do wody

hopla hopla – podskoki

gol! – udawanie kopnięcia piłki

hura! – ręce w górę

buuuu – naśladujemy niezadowolone, płaczące dziecko, pocieramy piąstkami oczy

puk puk – naśladowanie wbijania gwoździa młotkiem

Wspólnie słuchamy piosenki Kto jak skacze. Naśladujemy sposoby skakania różnych zwierząt.

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

 

Dziś zachęcam do przeczytania wierszyka o małym misiu. Możemy porozmawiać z dzieckiem na temat treści wiersza. Zadajemy pytania dotyczące tekstu.

Mały misio, bury misio

bardzo lubi miodek,

gdy na spodku jest smakołyk,

wylizuje spodek (wystawiamy język i chowamy)

 

Gdy pochyla się nad spodkiem,

miodu zapach czuje,

misek cicho, równomiernie,

długo pomrukuje:

- Mmmm… mmm…(mruczymy i masujemy brzuszek)

 

Gdy miś widzi ule z miodem-

niestraszne mu pszczoły,

miś wyjada miodek z ula,

jest przy tym wesoły.

 

Gdy pochyla się na ulem,

miodu zapach czuje,

misiek cicho, równomiernie,

długo pomrukuje:

- Mmm… mmm…(mruczymy i masujemy brzuszek)

 

Pszczółki znają już niedźwiadka

i żalu nie mają,

bo miś bardzo lubi miodek,

więc mu miodek dają.

 

Leży sobie w swojej gawrze

najedzony misiek,

a tu śnią mu się pasieki

pełne słodkich misek.

 

Słychać tylko cichy pomruk

z pieczary łasucha.

Jak radośnie mruczy misiek,

uważnie posłuchaj:

- Mmm…mmm…(mruczymy i masujemy brzuszek)

 

  1. A.       Kiepiela – Koperek Głoska, sylaba, słowo

 

  1. Skąd misio wyjada miodek?
  2. Gdzie odpoczywa misio?
  3. Co mu się śni?
1725