Wiatraczki
Nauczycielki:
Barbara Ćwikła
Hanna Świerczyńska
W „Wiatraczkach” dzieci są bardzo wesołe,
bo bardzo lubią swoje przedszkole.
Prace plastyczne piękne robimy i na zajęciach dobrze się bawimy.
Poleceń pani zawsze słuchamy, gdyż do dorosłych szacunek mamy,
A po zajęciach chętnie sprzątamy, bo pani Eli tak pomagamy.
Chętnie uczymy się wierszy, piosenek i ogrywania zabawnych scenek.
Zawsze chętnie sobie pomagamy.
Panie są z nas dumne, że się tak staramy.
Drodzy Rodzice
W związku z tymczasowym zawieszeniem zajęć wychowawczo-dydaktycznych w naszej grupie, przedstawiamy Państwu propozycje działań do wykorzystania z dziećmi w domach.
Zadania są realizowane zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego oraz treściami przeznaczonymi do realizacji w niżej podanych terminach.
Wiatraczki
Data: 14.01.2022r.
Temat kompleksowy: „Młodsi i starsi”.
Temat dnia: „Moja babcia i mój dziadek”.
Cele:
- rozmowa kierowana z wykorzystaniem zdjęć babć i dziadków;
- rozwijanie wrażliwości kolorystycznej oraz wyrabianie umiejętności posługiwania się kredką;
- budzenie szacunku do osób starszych.
Pomoce:
Zdjęcia przedstawiające babcie i dziadków, blok rysunkowy, kredki.
Przebieg:
- Rozmowa z wykorzystaniem zdjęć babć i dziadków.
Dzieci:
- opisują wygląd swoich dziadków;
- podają ich imiona;
- opowiadają, co najchętniej lubią z nimi robić.
2. Utrwalenie wiersza „Zimowe słonko”.
Zimowe słonko wesoło patrzy
I ciepły uśmiech posyła babci
I ja też babciu mam coś dla Ciebie
Uśmiech jak słonko jasne na niebie.
3. Praca plastyczna „Portret babci i dziadka”. W trakcie rysowania omawianie wyglądu dziadków za pomocą odpowiednio dobranych przymiotników np. „Jaka jest babcia?”, „Jakie ma oczy?”, „Jakie ma włosy?” itp.
Dla chętnych rodziców i dzieci proponujemy wspólne wykonanie drobnego upominku dla babci lub dziadka np.
- korali z makaronu;
- zakładki do książki.
Życzymy miłej pracy!
Data: 17.01.2022r.
Temat kompleksowy: Sport to zdrowie
Temat dnia: Poznajemy zdrowie
Cele:
- Poszerzanie wiadomości dzieci na temat zdrowia jako wartości;
- Nabywanie umiejętności formułowania wniosków;
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- Wdrażanie o dbania o własne zdrowie;
- Rozwijanie motoryki i samodzielności.
Przebieg:
1. Słuchanie wiersza M. Szeląg „Antek i zima”. Rozmowa na temat konsekwencji niewłaściwego ubierania się podczas zimy.
Kiedy pierwszy śnieżek spadł,
Antek w wielki zachwyt wpadł!
I nie zważał nawet na to,
że na dworze już nie lato.
Włożył kurtkę i kozaki
lecz zapomniał czapki w maki.
Szalik także w domu leży,
Antek się już z zaspą mierzy.
Robi orły w białym śniegu
i bałwana stawia w biegu.
Ale cóż to? Nie tak coś?
Antek przemarzł aż na wskroś!
Prędko wnet do domu goni,
bo nie czuje już swych dłoni…
Następnego dnia gorączka
- to dopiero jest bolączka!
Chłopiec kaszle, w łóżku leży,
w swego pecha sam nie wierzy.
Leczy czy to jest pech, czy kpina?
To jest tylko Antka wina!
Bowiem przez swe niemyślenie,
złapał już płuc zapalenie.
Jakie wiersz ten ma przesłanie?
- zimą ciepłe noś ubranie!
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
- Kto jest bohaterem wiersza?
- Co zrobił Antek, gdy zauważył pierwszy śnieg?
- O czym zapomniał Antek?
- Dlaczego chłopiec biegiem wrócił do domu?
- Czy ubieranie się odpowiednio do pogody ma wpływ na nasze zdrowie?
2. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Ubieramy się na zimowy spacer”
Rodzic przygotowuje dziecku zestaw zimowych ubrań i zachęca do samodzielnego ubrania się na spacer we właściwej kolejności:
- najpierw wkładamy puchowe spodnie lub kombinezon;
- potem kozaki;
- następnie bluzę lub ciepły sweterek;
- dopiero teraz zakładamy kurtkę;
- obwijamy szyję ciepłym szalem, który dokładnie wiążemy;
- teraz czapka;
- a na koniec rękawiczki.
3. Praca z Kart Pracy Nr 1 str. 44
Dzieci ubierają postać, naklejając na nią naklejki z właściwym rodzajem odzieży.
Praca dla chętnych rodziców i dzieci:
Zabawa p.t „Wiążę buty”. Rodzic pokazuje dziecku, jak się wiąże sznurowadła i ćwiczy z dzieckiem tę umiejętność.
Życzymy miłej pracy!
Data: 18.01.2022r.
Temat kompleksowy: Sporty zimowe.
Cele:
- Poznanie aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu;
- Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej;
- Propagowanie zdrowego stylu życia;
- Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i logicznego myślenia.
Przebieg:
1. Słuchanie zagadki o bałwanie:
W oczach węgielki, z marchwi nos wielki.
Na śniegu stoi. Ciepła się boi.
2.Osłuchanie dzieci z piosenką „Tupu tup po śniegu”
- Przyszła zima biała
Śniegiem posypała
Zamroziła wodę
Staw przykryła lodem
Ref.: Tupu tup po śniegu
Dzyń dzyń na sankach
Skrzypu skrzyp na mrozie
Lepimy bałwanka
Tupu tup po śniegu
Dzyń dzyń na sankach
Skrzypu skrzyp na mrozie
Lepimy bałwanka
II. Kraczą głośno wrony kra kra
Marzną nam ogony kra kra
Mamy pusto w brzuszku
Dajcie nam okruszków
Ref. Tupu tup po śniegu….
III. Ciepłe rękawiczki
I wełniany szalik
Białej mroźnej zimy
Nie boję się wcale
Ref. Tupu tup po śniegu…..
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=xWXs016_oZs
Rozmowa na temat zimowych zabaw dzieci na śniegu.
3. Układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej „Bałwan” – Karty Pracy s. 45.
Dzieci rozcinają ilustracje, układają je w kolejności i naklejają na kartkę. Na koniec opowiadają historyjkę o lepieniu bałwana.
4. Swobodna interpretacja ruchowa do piosenki „Tupu tup”.
Propozycja dla chętnych rodziców i dzieci:
„Lepimy bałwanki” z dowolnej masy:
- Plasteliny;
- Modeliny;
- Masy solnej, itp.
Życzymy miłej pracy!
Data: 19.01.2022r.
Temat dnia: Zimowe zabawy na śniegu .
Cele:
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni;
- doskonalenie umiejętności przeliczania;
- stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych;
Pomoce:
- białe kartki papieru;
- nożyczki;
- przedmioty domowego użytku z otworami.
Przebieg:
1. Zabawa manualna „Robimy kule śniegowe” . Ugniatamy białe kartki papieru, formujemy w kule śniegowe.
2. Zabawa matematyczna „Kule śniegowe”. Dajemy dzieciom polecenia aby położyły kulę śniegową w różnym miejscu np.
- przed sobą;
- za sobą;
- obok siebie;
- między nogami;
- na głowie itp.
3. Zabawa ruchowa „Rzucamy kulą”. Wrzucanie kul śniegowych do dostępnych przedmiotów np.:
- do garnka;
- do kosza;
- do pudełka itp.
4. „Wycinam kule śniegowe” – ćwiczenia małej motoryki. Dzieci wycinają narysowane na kartce kule śniegowe – koła.
Dla chętnych rodziców i dzieci:
„Co wyczarujesz z kuli śniegowej?”
Dziecko tworzy na kuli śniegowej coś nowego, dorysowując do niej nowe elementy. Można wykorzystać do tego działania farby, mazaki lub kredki.
Życzymy miłej pracy!
Data: 20.01.2022r.
Temat dnia: Zimowa olimpiada.
Cele:
- utrwalenie wiadomości na temat form aktywnego spędzania czasu zimą;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- propagowanie zdrowego stylu życia.
Przebieg:
1. Rozwiązywanie zagadek zimowych.
- Wraz z pierwszym śniegiem ulepisz tego kolegę,
ze śniegu mokrego, całego białego.
- Nie mają kół, a suną po śniegu.
Ze śnieżnej górki zjedziesz na nich na pazurki!
- Gdy spadnie po raz pierwszy, świat robi się bielszy.
- Jaką porę roku mamy gdy za morzem są bociany?
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
- Zabawa orientacyjno- porządkowa „Narty, łyżwy, sanki”. Rozkładamy na podłodze gazety. Na hasło:
„Narty!” - dzieci poruszają się slalomem miedzy gazetami;
„Sanki!”- siadają na gazetach;
„Łyżwy!”- stoją na gazecie na jednej nodze.
- Zabawa na czworakach „Śnieżna kula”.
Można wykorzystać do tej zabawy papierowe kule z poprzedniego dnia.
Dzieci poruszają się na czworakach i toczą kule przed sobą.
- Zabawa z elementami rzutu. Dzieci podrzucają i łapią śnieżną kulę.
- Zabawa z elementem skoku „Raz, dwa, trzy, w górę!”.
Dzieci siedzą w pozycji przysiadu. Na hasło: „Raz, dwa, trzy, w górę!” – odliczają razem z rodzicem, a następnie wyskakują w górę, jednocześnie wyrzucając kulę.
- Zabawa przy muzyce „Lodowe figurki”.
Dzieci poruszają się w rytmie dowolnej muzyki (można wykorzystać do tej zabawy piosenkę „Tupu tup po śniegu”). Gdy muzyka cichnie, zatrzymują się, zastygając bez ruchu.
Dla chętnych dzieci:
Ćwiczenia grafomotoryczne z Kart Pracy Nr1 str. 46.
Dzieci dorysowują brakującą połowę bałwana względem osi symetrii.
Życzymy miłej pracy!
Data: 21.01.2022r.
Temat dnia: Mój bałwanek.
Cele:
- wzbogacanie doświadczeń plastycznych;
- poznanie niekonwencjonalnego sposobu wykorzystania płatków kosmetycznych;
- rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej;
- rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej.
Pomoce:
- płatki kosmetyczne;
- niebieska kartka papieru;
- wycinanki;
- mazaki;
- klej.
Przebieg:
1. Słuchowisko dla dzieci „O bałwanku”.
Link do słuchowiska:
https://www.youtube.com/watch?v=kJSADsxu-5Y
2. Opowieść ruchowa „Lepimy bałwanki”.
Rodzic snuje opowieść, a dzieci ilustrują ją ruchem np.
- toczenie kuli po śniegu;
- rzucanie śnieżnymi kulami po śniegu;
- podnoszenie ciężkich kul;
- łączenie kul ze sobą itp.
3. Praca plastyczna „Bałwanek”.
Dzieci z materiałów plastycznych (płatki kosmetyczne, wycinanki, mazaki) tworzą bałwanka, naklejając go na niebieskim podkładzie. Dorysowują brakujące elementy np. miotłę, oczy, nos. Dzieci mogą również nadać imię swojemu bałwankowi.
Życzymy miłej pracy!
Zapraszamy do kontaktu z nauczycielkami:
telefonicznego (numer do przedszkola w zakładce PRZEDSZKOLE)
lub mailowego: Hanna Świerczyńska: haak@onet.com.pl
Barbara Ćwikła: basia-cwikla@wp.pl